ETERNAL CLASSIC MOD

Detta är en en/tvåkanalig mod som jag tycker låter mycket plexi och klassisk Marshall. Jobbet är inte så omfattande och som enkanalig på en Marshall JMP t ex behövs inga nya hål och ingenting på utsidan behöver förändras.
Modifieringen går att göra på alla enkanaliga Marshall JMP, JCM800, JCM900 Hi Gain Master Volume, mod 2100 och 2500, SLX. Dessutom på alla andra märken som är byggda enligt detta koncept, t ex Laney klipp, Bugera 1960 och alla andra kloner av Marshalls Super Lead och Super Bass!
Modifieringen går att göra på alla enkanaliga Marshall JMP, JCM800, JCM900 Hi Gain Master Volume, mod 2100 och 2500, SLX. Dessutom på alla andra märken som är byggda enligt detta koncept, t ex Laney klipp, Bugera 1960 och alla andra kloner av Marshalls Super Lead och Super Bass!
Jag bygger en preampdistortion som är väldigt lik den slutstegsdist man hörde från alla dom som körde full volym i stora hallar, med klent PA och fet backline. Refererar då till äldre inspelningar av van Halen, AC/DC, Blackmore, Hendrix.
Sen har dessa gitarrister haft olika mycket gain och olika klangfärg,men Marshall-ljudet har lyst igenom ändå!
Alla dessa ljud har mycket gemensamt. En dynamisk rörton som svarar tydligt på olika anslag. Mycket attack och riv. Stort och mäktigt.
En annan typisk egenskap är att man kan använda gitarrvolymen och anslaget för att gå hela vägen från helt clean till ett Balrog-vrål!
Om man gör en inställning med mycket gain, kan man alltså bara rulla av på gitarrvolymen, utan att volymen ut i högtalaren sjunker alltför mycket och det cleanar upp fint och blir krispigt och klart. 100 kanaler direkt i gitarren! När man sen drar upp igen så kommer mycket fet botten och tung dist. Det blir alltså tjockare när man drar på och tunnare när man drar ner på gitarren, i stället för tvärtom, som med de flesta preampdistar och distpedaler!
På en Marshalltop används en av volymerna för gain och den andra för master. Då har man bra kontroll över distortion, volym och klangfärg, hela vägen från sovrumsnivå till live och replokal. Man kan ratta in samma typ av ljud hela vägen och är inte beroende av att spela starkt eller att ha en viss inställning, för att det ska funka.
Sen har dessa gitarrister haft olika mycket gain och olika klangfärg,men Marshall-ljudet har lyst igenom ändå!
Alla dessa ljud har mycket gemensamt. En dynamisk rörton som svarar tydligt på olika anslag. Mycket attack och riv. Stort och mäktigt.
En annan typisk egenskap är att man kan använda gitarrvolymen och anslaget för att gå hela vägen från helt clean till ett Balrog-vrål!
Om man gör en inställning med mycket gain, kan man alltså bara rulla av på gitarrvolymen, utan att volymen ut i högtalaren sjunker alltför mycket och det cleanar upp fint och blir krispigt och klart. 100 kanaler direkt i gitarren! När man sen drar upp igen så kommer mycket fet botten och tung dist. Det blir alltså tjockare när man drar på och tunnare när man drar ner på gitarren, i stället för tvärtom, som med de flesta preampdistar och distpedaler!
På en Marshalltop används en av volymerna för gain och den andra för master. Då har man bra kontroll över distortion, volym och klangfärg, hela vägen från sovrumsnivå till live och replokal. Man kan ratta in samma typ av ljud hela vägen och är inte beroende av att spela starkt eller att ha en viss inställning, för att det ska funka.
Två kanaler med var sin gainkontroll och master, samt soloboost och effektloop är en utvidgning av denna mod. Då medför det förstås en yttre påverkan med fler kontroller och switchjack.
TVÅKANALERS ETERNAL CLASSIC
Med ett tillägg av tre extra rattar (helst på baksidan) kan Eternal Classic göras tvåkanalig. Den får då unika egenskaper där båda kanalerna är användbara som helt clean, crunch, higain eller vad du vill däremellan. Det beror på de två supergainkontroller som kanalerna får, som är dubbelt så effektiva som en normal gainkontroll och som även filtrerar olika beroende på inställning.
Kanal 1 får i det närmaste fullrange preshape. Det betyder att den är väldigt mjuk när den börjar dista och när man gainar upp med tonekontrollen på noll, får man en gammaldags blueston som är lätt muddig och skitig. Ungefär som en Fender Tweed på lite för hög volym!
Med Tonekontrollen på mitten blir den neutral och på låg gain låter den stor, bred, klar och krispig som en Fender Twin ungefär.
Kanal 1 får en egen tone-kontroll som höjer eller sänker diskantområdet.
Med Tonekontrollen på mitten blir den neutral och på låg gain låter den stor, bred, klar och krispig som en Fender Twin ungefär.
Kanal 1 får en egen tone-kontroll som höjer eller sänker diskantområdet.
Kanal 2 får den klassiska Marshalltonen. Lite mer midbetonad, tight i basen, rivig, rytande. Denna kanal går också fint att gaina ner till helt clean, men är då något mer midbetonad.
Båda kanalerna får vad jag kallar supergain-kontroller. Det är alltså en dubbelgain som styr gain-nivån i två steg samtidigt. Det händer dubbelt så mycket när man drar gainen upp och ned. Detta gör att båda kanalerna går att köra som helt clean, med mycket låg brusnivå eller som higain med massor av sustain. Och allt däremellan. Man kan alltså välja att köra kanal 1 som distkanal och kanal 2 som cleankanal, om man gillar det. Eller två higain kanaler eller en crunch och en higain eller en crunch och en clean. Som två förstärkare i en, på sätt och vis. Orsaken att detta fungerar är dels dubbelfunktionen och dels att gainkontrollerna filtrerar ljudet olika beroende på inställning. Som loudnessfunktionen på en gammal stereo. Mer topp och botten på låga inställningar och mer mid på höga.